Hur va det egentligen när man var 12?!

Läste en artikel i Aftonbladet  (htp://www.aftonbladet.se/wendela/article6122718.ab) ag som handlar om 12 åriga tjejer som inte klarar av att gå ut utan att lägga på ett kilo smink i ansiktet. Det fick mig att börja fundera på hur det var när man själv var tolv år.

Plockade fram min skolkatalog och tittade på hur man själv såg ut i årskurs 6.

Så här såg iaf min klass ut i åk 6. Mig hittar ni längst ut till höger på andra raden.
När jag gick i sexan så hade jag precis börjat använda lite maskara. Och kläder va väl halv intressant.
Men idag kan jag knappt se skillnad på någon som är 12 och någon som är 17. Dom ser precis likadana ut. Samma kläder och lika mycke äckligt kladd i ansiktet.

Jag tycker det är hemskt att barn inte längre är barn utan små vuxna. Dom ska klä sig som vuxna, sminka sig till förbanelse och gör allt som vuxna gör. Hur bra är det egentligen?! Dom här baranen ska vara vuxna resten av sitt liv så varför inte försöka vara barn medans dom får och kan.
Jag tror att dagens barn och ungdomar påverkas så otroligt mycket av media, kändisar och bloggar att de inte vet något annat. Dom tror att man måste vara så annars är man tönt. Helt hemskt enligt mig.
Hur länge är det oki att vara barn utan att bli retad i skolan för att man inte sminkar sig eller bär rätt kläder?! Jag tycker att man ska försöka vara barn så länge man kan.

Dom här tjejerna som bär ett tjockt lager med smink i ansiktet förstör ju sin hy och kommer antagligen få problem längre fram om de fortsätter spackla sig. Är det verkligen värt det?
Har dagens unga tjejer så dåligt självförtroende redan som 12 åringar att de måste gömma sig bakom en mask?! Vart ska det i så fall sluta?!
Jag tycker iaf att det är rikigt tragiskt.

Va barn så länge du kan för en vacker dag MÅSTE du växa upp!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0