Torsdag = Pannkaksdag!

Idag är det torsdag. När jag var liten betyde det pannkaksdag. Så eftersom jag ska äta middag hos min mamma och pappa idag för att jag har träning senare ikväll så vill ju jag ha pannkaka. Såklart! För det är något som jag tycker tar sååå lång tid att göra så jag orkar aldrig eller iaf väldigt sällan.

Men det jag funderar på är varför det just blev paknnkaksdag på en torsdag och inte en tisdag?!  Vet att det är många med mig som har torsdagar som pannkaksdag. Men varför just torsdag? Kan någon ge mig ett svar...

Undrar dock om pannkakor är bra att äta innan träning... Hmm.. Tror inte de va... Men vem bryr sig. Det är iaf gott!


Kommentarer
Postat av: Åsa

det kan jag tala om för dig efter lite internetforskning.



I det medeltida sverige fastade man fre-lör-sön vilket innebar att man åt upp sig inför fastan och helgen, därför åt man fett fläsk och ärtsoppa. det finns inget klart i historien om varför man äter pannkakor men en teroi är att det söta hjälper till med matsmältningen eftersom det serveras sylt till.



nöjd med det svaret?

2009-03-05 @ 17:38:52
URL: http://asalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0